جواهر

تفاوت الماس و برلیان در چیست؟آیا برلیان هم یک سنگ است؟

تفاوت الماس و برلیان در چیست؟آیا برلیان هم یک سنگ است؟
حتما تا کنون این سوال برای شما پیش امده است که آیا نام دیگر الماس برلیان است یا این که برلیان نام یک سنگ است یا فرق الماس با برلیان چیست؟

برخلاف تصور عموم مردم برلیان نام یک سنگ نیست بلکه فقط به یک نوع تراش گفته می شود که ممکن است هر سنگی مانند الماس، یاقوت، اسپینل و … با این مدل تراش داده شود.

دنیای زیورآلات و سنگ های قیمتی سرشار از رمز و رازها و گفتنی های بی شمار است؛ اطلاعاتی که دانستن هر یک می تواند راه گشای رسیدن به پاسخ مناسب برای سوالات خریداران بازار طلا و جواهر باشد.

به عنوان مثال شاید برای شما نیز این سوال مطرح شده باشد که آیا برلیان نام دیگر الماس است؟ و یا این که آیا برلیان نام یک سنگ از خانواده ی الماس می باشد؟ و اصلا الماس و برلیان چه فرقی با هم دارند؟

اغلب افراد بر این باورند که برلیان همان الماس است و تفاوت آنچنانی بینشان قائل نیستند و سهوا و از روی ناآگاهی عبارت برلیان را برای سنگ گرانبهای الماس به کار می برند و حتی معادل دیگری برای نام جواهر الماس می دانند؛ حال آن که برخلاف تصور غلط عامه ی مردم، الماس و برلیان تفاوت هایی اساسی با یکدیگر دارند .
تفاوت الماس و برلیان
تفاوت الماس و برلیان

الماس (Diamond) نام سنگ است و برلیان (Brilliant) نام تراش

ابتدای امر و به عنوان نکته ی کلیدی باید بر این مساله تاکید کرد: ” تفاوت الماس و برلیان در همین تراش خوردگی می باشد .”
الماس یک کانی طبیعی و بدون تراش است که از معادن بخصوص خود به ویژه در قاره ی افریقا و سرزمین های روسیه و کانادا استخراج می شود؛ در صورتی که در هیچ کدام از معادن کشف جواهر سراسر دنیا، کانی طبیعی تحت عنوان سنگ برلیان یافت نمی شود.

پس همان طور که بالاتر اشاره شد، به کار بردن اصطلاح سنگ برلیان اشتباهی رایج در میان عوام بوده که باید با آگاه سازی، تعریف درست آن جایگزین گردد.

برلیان، جذاب ترین تراشِ الماس

برلیان نام یک سنگ یا کانی طبیعی نبوده بلکه به یک مدل تراش الهام گرفته از نوعی تراش سوییسی اطلاق می شود که در زمان های گذشته روی انواع سنگ های گرانبها اجرا می شده است.

امروزه نیز علاوه بر سنگ الماس، سنگ های قیمتی و ارزشمند دیگری از جمله اسپینل، یاقوت و … نیز امکان دارد که به مدل برش برلیان، تراش خورده شوند.

از سوی دیگر برلیان صرفا یکی از انواع تراش هایی است که روی سنگ الماس پیاده می گردد و این سنگ می تواند از طریق اشکال متنوعی از برش ها، تراش خورده و جواهر نهایی به صورت تراش دیگری حاصل شود.

پس علاوه بر تراش برلیان (گرد)، تراش های گوناگون دیگری بر روی سنگ الماس انجام می شود که از شناخته شده ترین آنها تراش پرنسس، تراش اشک، تراش قلبی و تراش باگت می باشد؛ اما اگر بخواهیم از حق و انصاف دور نشویم، هیچ تراشی روی سنگ جواهر الماس، درخشش و جلوه ی تراش برلیان را ندارد و اصلا شاید بتوان دلیل محبوبیت و معروفیت برلیان به ویژه در میان نسل جوان را در همین نکته که زوایای برش برلیان نور را به بهترین نحو ممکن منعکس ساخته و تلالو و زیبایی سنگ جواهر را به مراتب افزون تر از دیگر تراش ها به نمایش می گذارد، خلاصه کرد.

به روز رسانی جلوه ی کیفی تراش برلیان

امروزه محققین و اندیشمندان علوم گوهر شناسی و جواهر سازی، بخصوص در مراکز تحقیقاتی گسترده ی بلژیک و امریکا، روز به روز در تلاش اند تا طراحی نوع برش و پرداخت به زوایا را به گونه ای تغییر و به عبارتی بهبود بخشند که با اعمال تراش برلیان، بیش از پیش زیبایی و جلوه های بصری سنگ جواهر الماس نمایان گردد؛ به عبارتی با تابش نور به سنگ الماس، پرتوهای نور با صفحات و سطوح بیشتری از این سنگ جواهر برخورد یافته؛ بهترین راندمان در بازتاب نورحاصل شود و در نتیجه درخشش افزون تری به چشم مصرف کننده برسد.

به همین خاطر متخصصین فعال در این حوزه می کوشند تا هرساله متدهای تکمیل یافته و جدیدتری جهت ارتقای جلوه و کیفیت تراش های سنگ جواهر الماس ارائه داده و استانداردهایی به روزتر برای این حرفه تصویب نمایند و کلیه ی تراشندگان سنگ الماس، خواه فعالان به شیوه ی سنتی و خواه افرادی که با استفاده از دستگاه های صنعتی پیشرفته و به صورت مکانیزه اقدام به تراش جواهر الماس می نمایند، باید این اصول و استانداردها را رعایت کنند.
جمع بندی

پس همواره درنظر داشته باشید: تفاوت الماس و برلیان در این است که نام این سنگ الماس بوده و تراش آن می تواند از نوعِ برلیان و یا هر گونه ی دیگری باشد؛ در نتیجه به کار بردن نام برلیان نسبت به سنگ الماس امری اشتباه و غیر اصولی می باشد.

و اگر بخواهیم به عنوان جمله ی پایانی و در یک کلام راحتتان کنیم؛ باید بگوییم چیزی تحت عنوان سنگ برلیان در طبیعت وجود خارجی ندارد و برلیان در اصل یک سنگ جواهر الماس تراش خورده می باشد.

اگر به مطالب مربوط به طلا , الماس , جواهر و زیورآلات و همینطور به آموزش ساخت آنها علاقه مند هستید میتوانید از طریق همین سایت ( لاچو ) مطالب مورد نظرتون رو ببینید.

هدف سایت لاچو  معرفی , نقد و بررسی و  آموزش های کاربری مرتبط با: طلا , جواهر و زیورآلات برای تمام افراد علاقه مند میباشد.

مطالب مرتبط : 1- الماس مصنوعی چیست ؟      2- تاریخچه الماس

نازنین حسینی

نازنین حسینی هستم لیسانس مترجمی زبان انگلیسی و کارشناس تولید محتوا. 3 ساله که با سایت لاچو همکاری میکنم و عاشق ترجمه و تولید محتوای فارسی هستم.خوشحال میشم نظرات و پیشنهاداتتون رو برام در مورد مطالب بنویسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا