طلا

روش تشخیص طلا از غیر طلا و بدل(6 روش کاربردی)

روش تشخیص طلا از غیر طلا و بدل :

طلا یکی از عناصری می باشد که بسیاری از افراد به جست وجوی آن می باشند با این حال یک عنصر بسیار کم یاب می باشد که بسیار نرم و انعطاف پذیر بوده و شما می توانید به راحتی و با استفاده از یک چاقوی کوچک آن را از سنگ جدا کنید و به راحتی فرم دهید. روش های تشخیص سنگ طلا را در ادامه برایتان بیان می کنیم.

تکنیک های تشخیص سنگ طلا

طلا بسیار نرم و انعطاف پذیر می باشد و بیش تر در جواهر سازی از آن استفاده می شود و چکش خوار است و به راحتی فرم می گیرد.

دمای ذوب این طلا بسیار بالا می باشد و با شعله های معمولی نمی توانید آن را ذوب کنید و برای این کار نیازمند دمای کوره هستید. این عنصر به سختی وارد واکنش می شود ولی شما اگر مقداری طلا را درون تیز آب بریزید شاهد حل شدن آن خواهید بود. سنگ طلا به صورت جامد در طبیعت وجود دارد و گاهی به همراه عنصر های دیگر نیز یافت می شود. این فلز از سایرین با ارزش تر می باشد و قیمت آن بسیار زیاد است.

روش تشخیص طلا از غیر طلا

روش اول

در این روش باید به ناگت طلا دقت کنید و بدانید که طلا دارای جلای فلزی و براق است و حالت مات به خود نمی گیرد. ناگت های این سنگ دارای حالت براق می باشند.

روش دوم

همانطور که می دانید طلا در طبیعت به صورت زرد رنگ وجود دارد و معمولا با نقره همراه است. در صورتی که این ماده با نقره همراه باشد و میزان نقره بیش تر باشد رنگ آن به سفیدی تمایل پیدا می کند.

روش سوم

یکی دیگر از روش های تشخیص سنگ طلا این است که به شکل ظاهری آن توجه کنید. باید بدانید که این سنگ شباهت بسیار زیادی با بلور پیریت دارد و تنها تفاوت آن ها در شکل ظاهری می باشد. باید بدانید که پیریت دارای زاویه است و شکلی به صورت مکعب مربع دارد. تفاوت دیگری که این دو سنگ با یک دیگر دارند در این می باشد که دارای خطوط مستقیم و موازی می باشد. جالب است بدانید که طلا دارای انعطاف بوده و شما می توانید با فشار آن را خم کنید.

روش چهارم

در این روش برای تشخیص سنگ طلا باید از سنگ خاکه استفاده کنید. در واقع این روش یکی از قدیمی ترین روش هایی می باشد که برای تشخیص به کار برده می شود. در صورتی که بخشی از طلا را بر روی چینی بدون لعاب بکشید رنگ آن به صورت طلایی و زرد مشاهده می شود.

روش پنجم

اگر نتوانستید با روش ها بالا سنگ طلا را تشخیص بدهید می تواید از روش مطمئن تری استفاده کنید. سنگ محک یکی از سنگ هایی می باشد که رنگ سیاهی دارد و از سیلیسیوم و کوارتز تشکیل شده است و جوهر شوره همان تیز آب می باشد که در این روش به کمک شما می آید تا بتوانید تشخیص بدهید که آیا سنگی دارای طلا است یا خیر. برای استفاده از این روش باید مراحل زیر را به ترتیب طی کنید.

روش تشخیص طلا از غیر طلا:

    1. چندین بار سنگ طلا را بر روی سنگ محک یکشید.
    2. مقداری تیز آب با قطره چکان بر روی سنگ بریزید و حواستان را جمع کنید زیرا این مرحله بسیار مهم است.
    3. اگر واکنشی رخ نداد یعنی عیار طلا و تیز آب برابر می باشد، در صورتی که رنگ خط هایی که روی سنگ محک با استفاده از سنگ طلا کشیده اید کم تر شد یعنی طلا دارای عیار بسیار پایینی است و در صورتی که خطوط روی سنگ به صورت کلی حذف شد یعنی آن سنگ سنگ طلا نبوده است.

روش ششم

در آخرین روش شما می توانید با استفاده از یک چاقو بر روی سنگ خراش ایجاد کنید و روی آن را تیزآب بریزید و اگر فلز طلا تغییری نکرد یعنی طلای خالص است و اگر سیاه شد یعنی دارای درجه نا خالصی بسیار زیادی است و با عناصر دیگری همچون نقره و … ترکیب شده است.

منبع : آرگا

اگر به مطالب مربوط به طلا , الماس , جواهر و زیورآلات و همینطور به آموزش ساخت آنها علاقه مند هستید میتوانید از طریق همین سایت ( لاچو ) مطالب مورد نظرتون رو ببینید.

هدف سایت لاچو  معرفی , نقد و بررسی و  آموزش های کاربری مرتبط با: طلا , جواهر و زیورآلات برای تمام افراد علاقه مند میباشد.

مطالب مرتبط : 1-استخراج طلا                          2-تاریخچه طلا و جواهر در ایران

الهه کامرانی

با سلام الهه کامرانی هستم کارشناسی مترجمی دارم همینطور در آموزشگاه خصوصی تدریس میکنم.حدود یه سال و نیم هست به عنوان مترجم و نویسنده مطالب سایت با لاچو همکاری میکنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا