زیورآلات

همه چیز درباره سنگ کهربا: خواص درمانی +انواع کهربا

سنگ کهربا:کهربا و خواص آن

به طور کلی سنگ کهربا از فسیل صمغ درختان کاج که به رنگ زرد مایل به قهوه ای عسلی است تشکیل می شود. و حدود ۵۰ میلیون سال قدمت دارد و از قدیم تا به امروز به عنوان یک سنگ قیمتی شناخته شده است. از کهربا در جواهرات استفاده میشود.

بهترین و زیباترین این سنگ ها در کشورهای لهستان، دریای بالتیک، اورال و سیبری و جمهوری دومنیکن یافت می شود.

مردمان گذشته این گوهر ها را کشف کرده و از آن ها در ساخت اولین و محبوب ترین وسایل تزئینی و زینتی استفاده کرده اند مثل مرغ آمین شهرزاد. گردآورندگان مجموعه های جواهرت، دانشمندان و همچنین محققین گوهر کهربا را به دلیل دارا بودن بقایای گیاهان و جانوران گذشته ارزشمند می دانند.

سنگ کهربا: خواص ماورائی سنگ کهربا

تاثیر بر بدن:

کهربا از جمله سنگ های شفابخش و بسیار متنوع و نیرومند است و عملی شگفت انگیز بر علیه آلرژی ها، اگزوما و بثورات پوستی دارد. همچنین آلرژیهایی که از حیوانات و گرده های گل ایجاد می شوند و تب یونجه و غیره … را شفا می بخشد.

این سنگ درد دندان را در بچه ها، ناراحتی های ریشه دندان در افراد بالغ و سایر ناراحتی های دهان و … را درمان می کند. التهابات مفاصل، بیماریهای مزمن، رماتیسم و دردهای کمر و پشت را کاهش می دهد.

بعلاوه این سنگ کمک بزرگی به دردهای ناحیه گلو، زکام، تب، دردهای چشم،‌گوش و عفونتهای مجرای تنفسی مانند برونشیت، سرفه و آسم می کند. کهربا سوخت و ساز را در بدن افزایش می دهد. و عملکرد کبد و تیروئید را حمایت می کند. زخم ها و التهاب هایی که در قسمت زانو، ساق پا، تهیگاه و ماهیچه های بدن صورت می گیرند، توسط کهربا نیز درمان پذیرند.

سنگ کهربا:تاثیر بر انسان
تاثیر بر روح و روان:

این سنگ باعث تمایل ما به درمان بیماریها و حفظ تعادل در بدن می شود. کهربا نیروی اراده را افزایش می دهد و ما را در درمان پیش از موقع حمایت می کند تا آن را بی اهمیت فرض نکنیم.

کهربا یا «سنگ آرامش دهنده» نوعی کریستال است که به اعصاب شخص آرامش می بخشد.
انرژی های منفی را از فرد دور می کند و او را تشویق می کند که زندگی را زیاد سخت نگیرد.
این سنگ همچنین در طی مراقبت های بعد از عمل جراحی می تواند آرامش دهنده هیجانات و عواطف باشد.

اثرات شفابخش کهربا شامل:

مهار نمودن انرژی های اضافی و خارج کردن انرژی های منفی
کسب انرژی های مثبت و ایجاد آرامش

سنگ کهربا: خواص درمانی

درمان آرتروز
درمان التهاب مفاصل
درمان آسم
درمان آفت
درمان آلرژی
درمان اگزما
درمان برونشیت
درمان تورم پاها
درمان اختلالات ستون فقرات
درمان تبخال
دفع چشم بد
درمان خارش پوست
درمان درد صورت
درمان دمل و کورک
تحریک رشد
درمان زخم ها
درمان زونا
درمان انحراف ستون مهره ها
درمان سرفه
جزو سنگ های پیشانی و حامی
درمان سیاتیک
درمان سیاه سرفه
درمان تصلب شرایین
درمان شوره سر
درمان صفرا
درمان عفونت
تقویت عضلات
تقویت رباط ها

نحوه ی نگهداری از گوهر کهربا:

کهربا نسبت به سایر سنگ های قیمتی دیگر، نرم و شکننده بوده لذا مراقبت بیشتری از آن لازم است. به طور کلی می بایست از تماس این گوهر با هر گونه مواد شیمیایی نظیر اسپری مو، اسید و عطر خودداری شود.

همچنین تماس آن با صابون و سایر مواد شوینده می تواند بر روی کهربا پوشش سفید رنگی بر جای بگذارد. در نهایت لازم به ذکر است از تماس کهربا با آب دمای بالا و حرارت خودداری شود.

سنگ کهربا: کهربا به صمغ (انگم) فسیل شدهٔ درخت گفته می‌شود که معمولاً به دلیل رنگ و زیبایی طبیعی آن از دوران نوسنگی دارای ارزش است. معمولاً از این ماده برای ساخت اشیاء تزئینی و جواهر استفاده می‌شود. از دوران باستان تا به امروز، کهربا به عنوان سنگ جواهری بسیار ارزشمند بوده و به شکل‌های مختلف درآورده شده‌است.کهربا به عنوان عنصری در عطرها، عامل بهبودی در طب عامیانه، و به عنوان جواهر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سنگ کهربا: انواع کهربا
پنج طبقه کهربا وجود دارد که بر اساس ترکیبات شیمیایی آن‌ها تعریف می‌شوند. از آن جا که منشأ آن صمغ نرم و چسبندهٔ درختان است، کهربا در برخی مواقع شامل اجزاء حیوانات و گیاهان به عنوان ناخالصی‌ها می‌باشد. اصطلاح ambrite به آن کهرباهایی اطلاق می‌شود که از لایه‌های زغال سنگ نیوزیلند یافت می‌شوند.

سنگ کهربا:تاریخچه نام

کهربا با نام انگلیسی amber از اسم عربی عنبر (هم ریشه با عنبر زبان فارسی میانه) از لاتین قرون وسطی ambar و فرانسوی میانه ambre مشتق می‌شود. این کلمه در انگلیسی قرون وسطی در قرن ۱۴ به تصویب رسید و به عنوان اشاره‌کننده به عنبر سائل، ماده‌ای مومی شکل جامد که از نهنگ عنبر گرفته می‌شود، شناخته شد. در زبان‌های رومی‌تبار، از اواخر قرن ۱۳ مفهوم کلمه به کهربای بالتیک (صمغ‌های فسیلی) تعمیم داده شده‌است.

در ابتدا عنبر سفید یا زرد نامیده می‌شد، این معنا در اوایل قرن ۱۵ در انگلیسی به تصویب رسید. زمانی که استفاده از کهربا کاهش یافت، این معنا مفهوم اصلی کلمه شد.
در لغت از دو واژه کاه و ربا ساخته شده‌است و به معنای رباینده کاه است. این معنا به این دلیل برای این ماده به کار می‌رود که به هنگام مالیده شدن آن به یکپارچه یا امثال آن، در سطح کهربا الکتریسیته ساکن القاء می‌شود و این الکتریسیته ساکن باعث ربایش کاه می‌گردد. واژه عربی کَهرَبا معرب واژه پارسی کَهرُبا است که امروزه در زبان عربی به معنی «الکتریسیته» می‌باشد.

نام‌های کلاسیک برای کهربا، الکتروم لاتین و ἤλεκτρον یونان باستان (ELEKTRON)، همگی به معنای واحد ἠλέκτωρ «خورشید درخشان» مرتبط می‌شوند.[۶][۷] مطابق یک افسانه، زمانی که فایتون پسر هلیوس (خورشید) کشته شد، خواهران عزادار او درختان صنوبر (سرده) شدند و اشک‌های آنان ‘الکترون’، کهربا شد.
کهربا در قرن ۴ قبل از میلاد توسط ثئوفراستوس مورد بحث واقع شد و دوباره در ۳۳۰ قبل از میلاد به وسیلهٔ پیتاس (ایزدبانو)، کسی که کارش در اقیانوس از دست رفت بحث شد، اما توسط pleny و elder در کتاب ” تاریخ طبیعی ” ارجاع داده شد.

پیتاس می‌گوید که مردم آلمان (می‌توانسته اشاره به دانمارک باشد چون بیشترین و معروفترین انواع این کهرباها در سواحل دانمارک یافت می‌شوند و یکی از صادرات مهم دانمارک محسوب می‌شود)، گوتیک‌ها، ساکن ساحل ورودی اقیانوسی به نام Mentonomon بودند که قلمرو آن‌ها ۶ هزار استادیا (واحد اندازه‌گیری یونان و رم باستان) گسترده‌است، که در یکی از روزهای آرام این قلمرو، در جزیرهٔ آبالوس، در ساحل آن، کهربای شناور بر موج‌ها، به شکل ماده‌ای دفعی از دریاو در شکل ساروج شنی دیده می‌شود، که ساکنان آن را به عنوان سوخت استفاده می‌کنند و آن را به همسایگان خود تیتان‌ها می‌فروشند

ترکیب و شکل‌گیری
کهربا از انواع ناهمگونی از مواد رزینی (صمغی) تشکیل شده که کما بیش در الکل، اتر و کلوروفرم محلول اند و همچنین مواد نامحلول قیری. کهربا ابر مولکولی از پلیمریزاسیون رادیکال آزاد چندین پیش ساز خانواده لابدان، به عنوان مثال COMMUNIC اسید، cummunol و biformene می‌باشد.

فرمول کلی کهربا C۱۰H۱۶O است. گرمادهی بالای ۲۰۰ درجهٔ سانتی گراد (۳۹۲ درجهٔ فارنهایت) باعث می‌شود که کهربا تجزیه شده و روغنی از کهربا خارج شود، و ته‌نشین و پس ماندی به نام «کلوفون کهربا» یا «قیر کهربا» برجای بماند؛ زمانی که محلول در روغن تربانتین یا در روغن کتان شد این «جلای کهربا» یا «لاک کهربا» را شکل می‌دهد.
ساختمان

سنگ کهربا: کهربای پولیش نخورده
پلیمریزاسیون مولکولی، ناشی از فشار بالا و دمای‌های تولید شده توسط رسوب پوشاننده، ترپن‌ها را فشرده کرده و باعث شکل‌گیری کهربا می‌شود.

برای روی دادن این واقعه، صمغ باید در مقابل پوسیدگی مقاوم باشد. برخی از درختان صمغ تولید می‌کنند، اما در اغلب موارد این ته نشست توسط فرایندهای فیزیکی و شیمیایی شکسته می‌شود. در معرض نور، باران، میکرواورگانیزم‌ها (مانند باکتری و قارچ‌ها) و دماهای شدید منجر به تجزیهٔ صمغ می‌شود. برای این که صمغ بیشتر زنده بماند تا تبدیل به کهربا شود، آن باید به چنین نیروهایی مقاوم باشد یا تحت شرایطی تولید شود که چنین نیروهایی را مانع شود.

سنگ کهربا: منبع و منشاء کهربا

صمغ چوب، منبع کهربا منشأ گیاه‌شناسی

صمغ‌های فسیل اروپایی به دو دسته هستند؛ کهربای مشهور بالتیک و دیگری که شبیه گروه Aghathis می‌باشد. صمغ‌های فسیل آمریکایی و آفریقایی تقریباً به گروه جدید Hymenaea مرتبط می‌باشند، در حالی که کهرباهای بالتیک فرض می‌گردد که از صمغ فسیل گیاهان خانوادهٔ Sciadopityaceae باشند که در شمال اروپا زندگی می‌کنند.
ناخالصی‌ها
رشد غیرطبیعی صمغ در درختان زنده، می‌تواند منجر به شکل‌گیری کهربا شود. ناخالصی‌ها اغلب وجود دارند، مخصوصاً زمانی که صمغ بر روی زمین می‌ریزد. چنین کهربای ناخالص firniss نامیده می‌شود.

چنین ناخالصی‌های مواد دیگر می‌تواند باعث تولید کهربا با رنگ غیرمنتظره شود. پیریت‌ها احتمالاً رنگ آبی ایجاد می‌کنند. کهربای استخوانی کدر بودن حالت ابری خود را مدیون حباب‌های کوچک متعدد در داخل صمغ است، با این حال، کهربای به اصطلاح سیاه در حقیقت فقط نوعی از شبق می‌باشد.
در کهربای تیره و حتی کهربای مات، تصور بر این است که ناخالصی‌ها از انرژی بالا، کنتراست بالا و وضوح بالای پرتو ایکس استفاده می‌کنند.

کهربا در طیف وسیعی از رنگ‌های مختلف رخ می‌دهد. به عنوان معمول زردهای زرد-نارنجی-قهوه‌ای همراه کهربا هستند، کهربا می‌تواند در طیفی از رنگ‌های مختلف از سفید گرفته تا لیمویی کم رنگ به قهوه‌ای و سیاه متغیر باشد. رنگ‌های دیگر غیرمعمول عبارتند از کهربای قرمز (گاهی اوقات به عنوان «کهربا گیلاس» شناخته می‌شود)، عنبر سبز، و حتی کهربا ی آبی، که نادر و بسیار محبوب می‌باشد.

جواهر کهربای لیتوانیایی
در چین باستان سوزاندن کهربا در طول جشن‌های بزرگ مرسوم بود. اگر کهربا تحت شرایط مناسب گرم شود، روغن کهربا تولید می‌شود، و در زمان‌های گذشته این با نیتریک اسید برای ایجاد مشک مصنوعی ترکیب می‌شد -صمغی با بوی مشک عجیب.اگر چه زمانی که کهربا می‌سوزد، رایحهٔ خاص درخت کاج را بیرون پراکنده می‌کند، لیکن محصولات مدرن، مثل عطر، به‌طور معمول کهربا ی واقعی را با توجه به این واقعیت که کهربای فسیل، عطر و بوی بسیار کم دارد استفاده نمی‌کنند. در عطرسازی، اغلب رایحه‌ای با عنوان «کهربا» تولید و ثبت می‌شود به تقلید از حرارت طلایی فسیلی.

رایحهٔ کهربا، اساساً به تقلید از عنبر گریس یا لابادانوم مشتق شد، اما با توجه به گونه‌های در حال انقراض نهنگ عنبر رایحهٔ کهربا اکنون تا حد زیادی از صمغ مشتق می‌شود.

اصطلاح «کهربا» به‌طور گسترده برای توصیف عطر و بویی گرم، مشک، نفیس و گرانبها و عسل مانند و نیز تا حدودی شرقی و خاکی گرفته می‌شود. می‌توان آن را به صورت مصنوعی ایجاد کرد و یا از صمغ‌های طبیعی تولید نمود.
معادن بزرگ کهربا در جهان
کشورهای ایتالیا، جمهوری دومینیکن، رومانی، برمه، چین، کانادا، مکزیک، ژاپن، روسیه و آمریکا دارای معدن کهربا هستند. کهربا-که از اوایل دوره زمین‌شناسی کرتاسه وجود داشته- توسط آفتیم آکرااز کوه‌های لبنان در جنوب بیروت استخراج شده‌است. معروف‌ترین کهرباها در ساحل لهستان و شوروی سابق یافت می‌شوند. بزرگ‌ترین معدن کهربا در غرب کالینینگراد در روسیه در عمق ۳۰ متری زمین در زیر شن و ماسه است.

رنگ کهربایی
سنگ کهربا: رنگ کهربایی
این رنگ که در زبان انگلیسی Amber تلفظ می‌گردد، به رنگی بین رنگ‌های نارنجی و زرد گفته می‌شود. در صنایع روشنایی این رنگ کاربرد گسترده‌ای دارد، به‌طوری‌که گاهی اوقات در کنار نورهای اصلی (آبی، سبز، قرمز) به عنوان کمکی برای ساخت طیف رنگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر به مطالب مربوط به طلا , الماس , جواهر و زیورآلات و همینطور به آموزش ساخت آنها علاقه مند هستید میتوانید از طریق همین سایت ( لاچو ) مطالب مورد نظرتون رو ببینید.

هدف سایت لاچو  معرفی , نقد و بررسی و  آموزش های کاربری مرتبط با: طلا , جواهر و زیورآلات برای تمام افراد علاقه مند میباشد.

مطالب مرتبط : 1-آموزش ساخت زیورآلات رزینی              2-همه چیز درباره گوهر شناسی

الهه کامرانی

با سلام الهه کامرانی هستم کارشناسی مترجمی دارم همینطور در آموزشگاه خصوصی تدریس میکنم.حدود یه سال و نیم هست به عنوان مترجم و نویسنده مطالب سایت با لاچو همکاری میکنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا